Na hem jaren niet gebruikt te hebben, heb ik nu maar weer eens de Fisheye lens opgepakt. Indertijd had ik er wel foto’s mee gemaakt maar ik vond de vertekening wel fors. In combinatie met mijn huidige software is daar nu veel aan te doen, de lenscorrectie in DXO Photolab is fenomenaal voor deze lens. Wat overblijft is nu nog het bijzondere perspectief door de grote hoek van de lens. Op mijn camera heeft hij een beeldhoek van 180 graden. Ik gebruik de Samyang 8mm f/3.5 Fisheye IF MC CS-II, een prachtige scherpe lens van goede kwaliteit die een ronduit lage prijs heeft in vergelijking met andere merken. In de foto hier onder creëert dat een dramatisch beeld met veel perspectief, zowel in de auto als buiten de auto.

auto
Beeldhoek 180 graden

Een ander mooi kenmerk is de grote scherptediepte. Dit in combinatie met de scherpte, het is in dit geval een prime lens, maakt hem ook uitermate geschikt voor landschappen met veel perspectief. De foto hier onder demonstreert dit. Hij is genomen in haast tegenlicht en scherp gesteld op het helmgras. Toch is het verder gelegen deel van de foto ook nog scherp genoeg.

gras
Grote scherptediepte

De grote beeldhoek geeft voor landschappen met wolken een dramatisch effect aan de lucht. Soms lijkt het of de wolken de foto injagen wat het een illusie van beweging geeft. Een dramatisch effect. Lijnen van wegen en sloten geven een accent aan de diepte van de foto. door de grote beeldhoek is ook het gevoel van diepte groter als je deze elementen gebruikt. Dit zie je op de foto hier onder maar ook in de titelfoto van dit artikel.

fence

Ter inspiratie hier onder nog een filmpje met meer voorbeelden. Ik heb zelf het idee dat op deze foto’s geen lens correctie is toegepast gezien de tonvormige vertekening. Wil je die vertekening gebruiken als een creatief effect dan kun je de lenscorrectie altijd uitschakelen.

Voorbeelden met de Samyang

Lees ook

Het is alleen maar eerlijk om te delen: