Layer Blending Modes zijn een van die dingen die de hele tijd worden gebruikt in moderne beeldbewerking, maar blijven een mysterie totdat je de tijd neemt om erachter te komen wat ze eigenlijk doen. Maar als je eenmaal de kennis hebt, vraag je je misschien af a) hoe je het ooit zonder hen hebt gedaan en b) waarom je dacht dat ze in de eerste plaats onduidelijk waren. Dus laten we beginnen.

Verschillende Blending modes, uitgelegd

Voor deze voorbeelden zijn twee afbeeldingen gebruikt. Een textuur wordt gebruikt als de onderste laag. De bovenste laag wordt een menselijk gezicht. Let bij het vergelijken van modi goed op wat er gebeurt met de klueren en het licht, dit geeft je extra aanwijzingen over wat er gebeurt. Ter verduidelijking: wanneer Affinity Photo een overvloeimodus maakt, vergelijkt het elk kanaal van elke laag. Allereerst zal ik alle modi beschrijven. Vervolgens geef ik een paar praktische voorbeelden om u op weg te helpen.

Ik geef in de beschrijving vaak de Engelse termen omdat je die ook tegenkomt in Affinity Photo.

Basis

basis
Basis

Blend

Model
Blend

Bij het beschrijven van de overvloeimodi zijn er drie elementen

Basis: Dit is de onderste laag (de textuur uit het voorbeeld)

Blend: De top laag waar de overvloeimodus op wordt toegepast

Resulaat: De combinatie van de twee lagen samengevoegd met de Blending mode

Normal

Er vinden hier geen speciale mengmethoden plaats. Verlaag dekking om de onderliggende laag weer te geven. (Bijvoorbeeld op 80%)

Normal
Normal

Darken

Alle gebieden die donkerder zijn op de basiskleur, vervangen de lichtere kleuren op de overvloeilaag. Het resultaat is een donkerder beeld.

Darken
Darken

Multiply

Met uitzondering van wit op de overvloeikleuren, wordt elke kleur verduisterd. Dit is als het nemen van twee transparanten, deze over elkaar plaatsen en tegen het licht houden. Wit wordt genegeerd.

Multiply
Multiply

Color Burn

Maakt de basiskleur en de overvloeikleur donkerder, verhoogt het contrast. Produceert een donkerder en meer verzadigd resultaat. Overvloeien met wit levert geen verandering op.

Color burn
Color burn

Linear Burn

Verlaagt de helderheid van de basiskleur. Overvloeien met wit levert geen verandering op.

Linear burn
Linear burn

Darker Color

De donkerste weergave van basis- of overvloeipixels. De kleuren zijn niet veranderd

Darker Colour
Darker Colour

Lighten

Het tegenovergestelde van Darken. De resulterende kleur die wordt weergegeven, is de lichtste van de basis- of overvloeikleur.

Lighten
Lighten

Screen

Dit is het tegenovergestelde van Multiply. Dit is hetzelfde als meerdere opnamen maken op één filmframe, als een dubbele belichting. Zwart wordt genegeerd.

Screen
Screen

Color Dodge

Tegenovergestelde van Color Burn. De basiskleurinvloeden en het contrast worden verminderd. Overvloeien met zwart levert geen verandering op.

Color Dodge
Color Dodge

Add

Tegenovergestelde van Linear Burn. Verhoogt de helderheid. Overvloeien met zwart levert geen verandering op.

Add
Add

Lighter Color

Tegenovergestelde van Darken Color. De lichtere van de basis- of blendpixel wordt weergegeven. De kleuren zijn niet veranderd.

Lighter Colour
Lighter Colour

Overlay

Als de kleuren op de overvloeikleur donkerder zijn dan de basis, worden ze vermenigvuldigd. Als ze lichter zijn, worden ze gescreend. Dit zorgt voor verzadigde kleuren en een aangenaam contrast. Mengen met 50% grijs levert geen verandering op.

Overlay
Overlay

Soft Light

Vergelijkbaar met overlay, maar zal minder contrast hebben omdat het donkerder en lichter gebruikt in plaats van vermenigvuldigen en scherm. Dit is als het verspreiden van een diffuus licht vanuit de overvloeikleur. Mengen met 50% grijs levert geen verandering op.

Soft Light
Soft Light

Hard Light

Dit is als het schijnen van een harde schijnwerper op de afbeelding. Als het mengsel donkerder is dan 50% grijs als het zich vermenigvuldigt, wordt het als het lichter is dan 50% grijs weergegeven.

Hard Light
Hard Light

Vivid Light

Werkt als Hard Light, maar gebruikt kleurontwijking en kleurverbranding in plaats van vermenigvuldigen en scherm. Produceert een contrastrijker beeld dan hard licht.

Vivid Light
Vivid Light

Linear Light

De overvloeikleur is de lichtbron. Als de overvloeikleur lichter is dan 50% grijs, wordt het resultaat verlicht (tegenhouden) als bij doordrukken en tegenhouden door de helderheid te verhogen. Als de overvloeikleur donkerder is dan 50% grijs, wordt het resultaat doorgedrukt en neemt de helderheid af.

Linear Light
Linear Light

Pin Light

Waar de kleuren op de blendlaag 50% grijs zijn, is de basislaag doorschijnend. Lichter of donkerder dan 50% grijs wordt weergegeven in de overvloeikleur.

Pin Light
Pin Light

Hard Mix

Verkleint de afbeelding tot effen rood, groen, blauw, cyaan, geel, magenta, wit of zwart. Dit zijn de primaire kleuren. Er worden geen verlopen weergegeven in de afbeelding. Dit levert een posterized effect op.

Hard Mix
Hard Mix

Difference

De lichtste kleuren worden afgetrokken van de donkere kleuren. Wit keert de basiskleur om en zwart verandert niet. Deze psychedelische overvloeimodus is handig om lagen op elkaar af te stemmen.

Difference
Difference

Exclusion

Vergelijkbaar met de verschilmodus, maar met minder verzadiging. Er wordt zeer weinig helderheid weergegeven voor de overvloeipixels.

Exclusion
Exclusion

Substract

Dit trekt gewoon de kleur van de bovenste laag af van de onderliggende laagkleur. Ik weet niet zeker waarom het niet is opgenomen in de mengmodusgroep voor donkere lagen. Wordt vrij snel behoorlijk donker en intens.

Substract
Substract

Hue

Gebruikt de kleurtint van de overvloeikleur. De verzadiging en de helderheid van de basispixels worden gebruikt.

Saturation

Gebruikt de kleurverzadiging van de overvloeikleur. De tint en de helderheid van de basispixels worden gebruikt.

Saturation
Saturation

Color

De kleur van de overvloeikleur wordt gebruikt. De helderheid (afbeeldingsdetail) van de basispixels wordt gebruikt.

Color
Color

Luminosity

Alle afbeeldingsdetails van de overvloeipixels worden weergegeven met de kleur van de basiskleur. Tegenovergestelde van Color.

Luminosoty
Luminosoty

Average

Een gemiddelde tussen de afbeelding en de composietlaag. Het lijkt op het instellen van de dekking van de overvloeiende laag op 50% in de normale modus. Het kan worden gebruikt om extreme effecten te matigen.

Avarage
Avarage

Negation

Zoals Difference, maar het is additief, dus de resultaten van pixels die bij elkaar worden opgeteld in plaats van afgetrokken, worden weergegeven. Het wordt helderder in plaats van donkerder.

Negation
Negation

Reflect

Maakt de afbeelding donkerder met waarden uit de overvloeilaag. Je kunt het gebruiken om delen van een afbeelding te verbeteren, zoals reflecties, ruwe texturen of lichtgebieden.

Reflect
Reflect

Glow

doet hetzelfde als Refle, maar wisselt de volgorde van de lagen, zodat het de afbeelding helderder maakt met waarden uit de overvloeilaag. Geweldig om de straal van kunstlicht te verbreden en intenser te maken. Ook goed bij het schilderen van fantasiebeesten om snel een gloed op te bouwen rond alle stukjes fantasiebeesten die gloeien.

Glow
Glow

Contrast Negative

Deze lijkt iedereen verbijsterd te hebben! Als je ernaar kijkt, lijkt het een hybride te zijn van de lichtere kleuren en donkerdere kleurenmengmodi met omgekeerde kleuren. Kijk naar de kleurencirkels, vooral de top 3 rode, groene en blauwe primaire kleuren. Het lijkt erop dat elke pixel hieronder donkerder dan 50% helder is, wat betekent dat de tint van de bovenste pixels wordt weergegeven. Elke onderliggende pixel die lichter is dan 50% helder betekent dat de complementaire (tegenovergestelde) tint wordt weergegeven en dat de luminantie- en verzadigingswaarden van de onderste laag voor niets meetellen. Zo lijkt het mij tenminste.

Ik moet erop wijzen dat de desktopversie van Affinity photo overvloeimodi voor lagen heeft, zoals de overvloeimodus, die de transparantie van de overvloeilaag neemt en deze als een soort masker op de basislaag toepast. De overvloeilaag maakt gaten in de laag eronder. Dat is in het voorbeeld ook goed te zien.

Contrast Negative
Contrast Negative

Erase

Hierdoor werkt de borstel net als de gum. Dus wat is het probleem? Waarom niet gewoon de gum gebruiken? Wanneer u deze overvloeimodus gebruikt met het vormgereedschap, krijgt deze een heel nieuw leven. Wie wil een selectie maken, op verwijderen drukken en vervolgens de selectie uitschakelen? De duidelijke modus verandert het vormgereedschap in een pixel-etende machine. (Zorg ervoor dat de optie pixels vullen is gekozen in de optiebalk) Dit is erg handig voor het verkrijgen van ongebruikelijke vormen zoals een strijdbijl.

Erase
Erase
model

Kijk hier ook

Berichten voor je uitgezocht

De berichten gaan voor een deel over het zelfde onderwerp, misschien zit de gouden link er voor jou tussen. We hebben ze al vast voor je uitgezocht zodat je gemakkelijk meer kunt lezen over dit onderwerp.