Vereenvoudiging is de techniek om een compositie te reduceren tot alleen de meest essentiële elementen die de visuele verklaring ondersteunen. Deze techniek is vooral moeilijk voor fotografen. Studio-instellingen worden bestuurd, maar in het geval van straatfotografie, improvisatie en situaties waarbij je uit de losse pols fotografeert, is het vaak onmogelijk om dingen “in het frame” te besturen die de compositie niet ondersteunen. Landschap, architectuurfotografie en interieurs vormen ook uitdagingen van onnodige elementen. Deze zaten ook in de foto boven dit artikel.

Vereenvoudiging is een uitdaging om de impact van externe onderwerpen te verminderen. Dit kan te maken hebben met opnieuw inlijsten, het gezichtspunt veranderen, dichterbij komen of teruggaan (om proportie te verminderen), focus en andere technieken om de noodzakelijke elementen naar voren te brengen.

Hierbij moet worden opgemerkt dat vereenvoudiging minimalisme impliceert. Hoewel dit een belangrijk onderdeel is van het minimalisme, is het niet beperkt tot alleen die visuele stijl. Het betekent gewoon dat u zich koppelt aan alleen de essentiële elementen.

Stel bijvoorbeeld dat je ‘s nachts een skyline fotografeert en dat er een lantaarnpaal in het frame is. Dit zal waarschijnlijk afbreuk doen aan je visuele beeld, dus je zult een manier willen vinden om het onderdeel van de compositie te maken (waarschijnlijk onwaarschijnlijk) of eruit te krijgen. Dit kan een wijziging van de weergave vereisen, verplaatsen naar een nieuwe locatie of een willekeurig aantal oplossingen.

De voorbeeldafbeelding die ik hier gebruik, is het beroemde Stravinsky-portret van Arnold Newman. Het laatste shot is bijgesneden voor vereenvoudiging. Het beeld was redelijk eenvoudig om mee te beginnen, een portret van de grote componist die achter een piano met een witte achtergrond zat. De uiteindelijke beslissing om de afbeelding bij te snijden werd echter gedaan om de visuele impact te maximaliseren. Alle vormen zijn niet integraal geëlimineerd. Hierdoor kunnen de vormen gemaakt door de donkere piano meer visuele impact hebben. Het hoofd van het onderwerp trekt meer aandacht sinds het nu dichter bij de rand van het frame is. Een gevoel van balans is er nu dat niet zo prominent aanwezig was in de originele foto.

Igor Stravinsky, New York, NY, 1960
Stravinski crop versie
arnold-newman-igor-stravinsky-19461
Stravinski origineel

Lees ook