Als je kijkt naar het werk van grote straatfotografen, kan het soms gemakkelijk lijken – je moet gewoon op het juiste moment op de juiste plaats zijn.

Hoewel dat laatste deel waar is, is de realiteit veel moeilijker dan het lijkt.

Uiteindelijk is de inhoud van je afbeeldingen het belangrijkst, maar bij het fotograferen van straatfoto’s merken mensen snel dat hun foto’s er uit zien alsof ze niet in het moment te zien zijn.

Een belangrijke reden hiervoor is dat ze niet hebben geleerd dat het instellen van hun camera voor straatfotografie behoorlijk kan verschillen van de meeste andere soorten fotografie.

Elk technisch gesprek over straatfotografie begint met licht, en hier raken veel fotografen in de war.

Je moet het licht kunnen zien en begrijpen, voordat je de juiste instellingen kunt kiezen. Je moet je vooral richten op hoe sterk het licht is en waar de belangrijkste lichtbronnen vandaan komen. Nadat je dit hebt geëvalueerd, kun je naar je camera kijken om de juiste instellingen te kiezen.

Dedicated To Someone Who Trusted Me To See A Verry Personal Photo In Full Size
The Band Of The Fast Businessmen

Veel straatfotografie is gebaseerd op bewegende onderwerpen. Niet allemaal natuurlijk, maar een aanzienlijk deel ervan.

Soms verschijnt de perfecte persoon plotseling en beweegt zich door je scène. Dit maakt je sluitertijd van vitaal belang.

Als je de beweging van een onderwerp wilt bevriezen, heb je hiervoor een voldoende korte sluitertijd nodig. Om deze reden fotografeer ik meestal met de sluitertijdvoorkeuze, met een sluitertijd van 1 / 250e of 1 / 320ste van een seconde. Dit zijn mijn instellingen om mensen in beweging stil te zetten.

Als het licht erg donker is, ga ik naar 1 / 160ste of zelfs langzamer, wat een beetje vervaging zal toevoegen, maar nog steeds mooi zal zijn. Als ik in zonnige gebieden fotografeer, ga ik naar 1/400 of 1/500.

6.23 AM And Rushing To Work

De volgende stap is om je ISO te verhogen.

Misschien heb je in het verleden anders geleerd, maar tegenwoordig kunnen camera’s fotograferen met veel hogere ISO’s, met meer aangename resultaten dan ze hadden, zelfs vijf jaar geleden.

Wees niet bang voor ISO 1600 of 3200. De nieuwere high-end camera’s kunnen zelfs 6400 goed doen.

Als je de ISO verhoogt, voegt je meer ruis / korreligheid toe aan uw afbeelding, maar kun je opnamen maken met een kortere sluitertijd en een kleiner diafragma in minder dan ideaal licht. Plotseling kun je handheld fotograferen in lichtsituaties die je normaal zou vermijden. Je zult ook merken dat je afbeeldingen er technisch beter uit zullen zien, ondanks de toegevoegde korreligheid.

Voor portretfotografie of pure landschapsfotografie fotografeer ik met lagere ISO’s, maar straatfotografie is een heel andere situatie.

Urban Speed Cycling

Tenzij het erg donker is, zal een hogere ISO je camera de mogelijkheid bieden om te fotograferen met een kleiner diafragma (f / 8 tot f / 16) om een grotere scherptediepte te bereiken.

Dit is natuurlijk een kwestie van smaak, en afbeeldingen met onscherpe achtergronden kunnen heel mooi zijn, maar er zijn enkele overwegingen.

Drie redenen om een klein diafragma te kiezen

  1. De eerste is dat je vaak niet weet wanneer je onderwerp en moment plotseling verschijnen, en deze momenten zullen vluchtig zijn. Dus als je fotografeert met een kleine scherptediepte en de focus mist, zal je foto vaker wel dan niet mislukken. Je hebt meer speelruimte om je focus te verknoeien en toch een scherpe foto te maken met een klein diafragma.
  2. De tweede reden is voor situaties waarin meerdere onderwerpen even belangrijk zijn in de scène, en op verschillende afstanden. Met een klein diafragma kunt u ze allemaal relatief scherp krijgen.
  3. Ten slotte kan de context van een scène erg belangrijk zijn voor een straatfoto. Achtergrond, instellingen en kleine details kunnen net zo belangrijk zijn voor het beeld als het hoofdonderwerp, en vervaging ervan kan de impact ervan verminderen. Met een grote scherptediepte kan zelfs de kleinste details een grote impact hebben.
Hide Under The Stairs

Werk hard om de technische tips die hier worden gedeeld onder de knie te krijgen en uiteindelijk zal het aanvoelen alsof de camera er niet eens is.

Op deze manier kun je de snel bewegende scènes in straatfotografie het best vastleggen en je het meest concentreren op het belangrijkste, namelijk wat er in je beeld gebeurt.

Meeting The World
Look At That!

Lees ook