DXO Photolab Review

DXO Photolab, De opvolger van DXO Optics

Voor

  • Uitmuntende RAW conversie
  • Automatische optische correcties
  • Nieuwe lokale verbeteringen tools

Tegen

  • Basis Fotomanagement
  • Somige bewerkingen kunnen langzaam zijn
  • Complex en technisch gereedschap

Samenvatting

DxO verrast met twee belangrijke aankondigingen. De eerste is de aankoop van de geliefde Nik-Collection van Google, die zo mogelijk wordt bewaard voor de ondergang. De tweede is de release van een nieuw programma genaamd PhotoLab, dat hier wordt besproken, dat een ontwikkeling is van zijn hoog aangeschreven Optics Pro-software. Beide zijn grote verhalen in de wereld van digitale beeldbewerking.

De nieuwe RAW bewerker

DxO PhotoLab is de opvolger van Optics Pro, een programma dat is ontworpen met één simpel doel – om de hoogst mogelijke kwaliteit van uw camera te krijgen. Dit gebeurt op twee manieren. Eerst identificeert de software de camera en de lens die worden gebruikt om de opname te maken en past automatisch een in het laboratorium ontwikkeld optisch correctieprofiel toe om een reeks optische imperfecties of aberraties te corrigeren. Ten tweede maakt het gebruik van een RAW-verwerkingsengine van topkwaliteit voor een hoge scherpte, weinig ruis en een breed toonbereik van de RAW-bestanden van uw camera.

Dit is niet veranderd. Het is wat DxO Optics Pro hiervoor deed, en het heeft een welverdiende reputatie opgebouwd voor een zeer hoge beeldkwaliteit. Maar DxO PhotoLab voegt een geheel nieuw ingrediënt toe: gelokaliseerde beeldaanpassingen. Dit was de ontbrekende schakel in DxO Optics Pro. Hoe het ook was, Optics Pro bood geen manier om kleinere delen van het beeld aan te passen.

packshot-dxo-photolab-1-elite

Maar nu kunt u het, en het maakt een enorm verschil met de mogelijkheden van deze software. Vroeger was DxO Optics Pro een geweldige RAW-converter, maar je hebt nog steeds andere software nodig om afbeeldingen af te werken en te verbeteren die lokale aanpassingen nodig hadden, zoals een donkere lucht of een verlicht gezicht in een portret. Nu is het een echte stand-alone toepassing voor het bewerken van foto’s en als u niet wilt beginnen met het compileren van meerlaagse afbeeldingen of het maken van HDR-stapels of panorama’s, hebt u misschien geen andere software nodig.

Dit is, naar we aannemen, de reden achter de naamsverandering van DxO, van Optics Pro naar Photolab. Anders volgen de softwarebundels van DxO dezelfde route als voorheen, dus PhotoLab zelf is beschikbaar in zowel Essential- als Elite-edities en het is de Elite-editie die geavanceerdere tools biedt zoals de ClearView-functie van DXO en de PRIME-tool voor het verwijderen van ruis. DxO biedt ook twee add-on-programma’s, ViewPoint en FilmPack, die respectievelijk geavanceerde perspectiefcorrecties en analoge filmeffecten bieden. Deze zijn afzonderlijk verkrijgbaar of als onderdeel van de DxO Photo Suite-bundel. Zodra ze zijn geïnstalleerd, integreren ze met DxO PhotoLab om extra panelen en bedieningselementen te bieden.

Hieronder vindt u meer informatie over ViewPoint en Filmpack – alle screenshots bij deze review zijn afkomstig van de PhotoLab Elite-editie met deze twee add-ons geïnstalleerd.

presets
DxO PhotoLab past beeldcorrecties automatisch toe, maar biedt ook een reeks vooringestelde afbeeldingsstijlen, of ‘looks’.
modules
Lenscorrecties worden automatisch toegepast en als u een nieuwe lens gebruikt waarvoor u nog geen module hebt, vraagt DxO u om deze te downloaden.
local
Het grote verhaal in deze versie is de opname van nieuwe selectieve lokale aanpassingshulpmiddelen.

Wat is er nieuw?

DxO zegt dat het de plug-in suite van Nik Collection zal blijven ontwikkelen en is van plan om halverwege 2018 een nieuwe Nik Collection 2018-versie uit te brengen. In de tussentijd heeft het ten minste één van de Nik-technologieën opgenomen in zijn nieuwe lokale aanpassingshulpmiddelen – Nik’s U-punt automatische maskeergereedschappen.

Gebruikers van de Nik Collection zullen weten hoe dit werkt. U voegt een besturingspunt toe aan het midden van een gebied in de afbeelding die u wilt aanpassen en gebruikt vervolgens de schuifregelaars van de vervolgkeuzelijst om de belichting, het contrast, de verzadiging en andere eigenschappen voor dat gebied te wijzigen.

De U-puntselectie werkt over een cirkelvormig gebied, maar binnen dat gebied worden de kleurwaarden gebruikt op het punt waarop u hebt geklikt om gebieden met alleen vergelijkbare tonen te selecteren, waardoor het maskeringseffect naar de randen van de cirkel vervaagde en maskeergebieden die niet overeenkomt met die toon.

U kunt het besturingspunt verplaatsen om de beste locatie te kiezen en de straal ervan aan te passen om te bepalen hoe ver het effect zich verspreidt. Het klinkt misschien een beetje lukraak en onnauwkeurig in vergelijking met de selecties die je misschien in Photoshop maakt, bijvoorbeeld, maar het is snel, intuïtief en effectief en laat je je afbeeldingen op een zeer intuïtieve en visuele manier verbeteren.

enkel punt
Om een U-puntsaanpassing te maken, klikt u op een gedeelte van de afbeelding dat u wilt wijzigen en begint u de pop-upschuifregelaars van het U-punt te verplaatsen.
upoint
U kunt zoveel U-punten gebruiken als u wilt in dezelfde afbeelding. Hier heb ik er een aantal gebruikt om een afleidende achtergrond af te zwakken.

Hoe de selectieve lokale aanpassingen werken

Dus hier is hoe de nieuwe lokale aanpassingen van DxO PhotoLab werken. Eerst klikt u op de nieuwe knop Lokale aanpassingen op de werkbalk bovenaan. Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de afbeelding om de lokale aanpassingshendel weer te geven. Dit is een cirkelvormig gadget met gereedschapspictogrammen aan de buitenkant, met een penseel, gegradueerd filter, controlepunt, automatisch masker, gum, nieuw masker en resetknoppen.

Het penseel is eenvoudig een gevederde penseel uit de vrije hand die je kunt gebruiken om over delen van de afbeelding te schilderen. Wanneer u klaar bent met schilderen, wordt het gebied weergegeven als een masker-overlay, samen met een rij verticale schuifregelaars voor het maken van aanpassingen. Zodra u de schuifknoppen verplaatst, verdwijnt het masker en ziet u de effecten live op uw afbeelding. Het gebruik van een freehand brush-tool klinkt misschien als een vrij eenvoudige manier om aanpassingen aan te brengen, maar het is snel en eenvoudig en zeer effectief voor kleinere gebieden.

grad-filter
De nieuwe gelokaliseerde aanpassingen transformeren de mogelijkheden van dit programma. Deze afbeelding is verbeterd met een ‘grad’ effect aan de bovenkant.

Het gereedschap Gegradueerde filter werkt precies zoals u zou verwachten als u het eerder in andere programma’s hebt gebruikt. Je krijgt een gevederde lineaire masker die je naar believen kunt roteren, positioneren en uitbreiden, met dezelfde beschikbare aanpassingen – Belichting, Contrast, Microcontrast, ClearView, Levendig, Verzadiging, Temperatuur, Tint, Scherpte, Blur.

Ik heb hierboven al gesproken over het hulpmiddel Besturingspunt, dus het volgende is het gereedschap Auto Mask. Dit is ontworpen om automatisch de randen van het object waar je over schildert te detecteren. Het masker past zich niet aan de randen van het object aan – het overlapt de grenzen zelfs nadat u de muis loslaat – maar de gerenderde aanpassingen tonen aan dat het goed werkt wanneer de randen scherp en duidelijk zijn gedefinieerd, hoewel zachte of onscherpe randen een lichte indruk maken rand halo-effect.

automask
Het Auto Mask-gereedschap is snel en effectief, hoewel het soms randhalo’s rond de contouren van objecten kan laten.

Ten slotte is er de Eraser-tool, die eigenlijk heel belangrijk is voor het verfijnen van aanpassingen die je hebt gemaakt met een verloopfilter, controlepunt of automatisch masker. Al deze dingen kunnen ongewenste morserijen produceren in de omliggende gebieden, en de Eraser is een snelle en eenvoudige manier om ze op te ruimen.

Deze lokale aanpassingshulpmiddelen werken heel goed. Het scherm kan een beetje rommelig en slordig worden als je een reeks overlappende maskeromtrekken en aanpassingsschuifregelaars hebt, en er is een beetje vertraging bij het maken van een aantal aanpassingen en de afbeelding moet opnieuw renderen tussen elk, maar dit is nog steeds een heel goede inspanning – het voelt als een afgewerkt, gepolijst systeem, niet slechts een eerste poging.

Hoe is het om dit te gebruiken?

De lokale aanpassingen zijn de belangrijkste verandering tussen de oude DxO Optics Pro en DxO PhotoLab. De rest van de gereedschappen en de workflow werken vrijwel hetzelfde als voorheen, verdeeld over een deelvenster Organiseren waar u door uw afbeeldingsmappen bladert, een paneel Aanpassen voor het uitvoeren van afbeeldingsverbeteringen en een knop Exporteren naar schijf voor het met batch exporteren van bewerkte afbeeldingen in verschillende indelingen naar een bestemming van uw keuze.

mappen
DxO PhotoLab heeft geen Lightroom-achtige afbeeldingscatalogus, maar het heeft wel een effectieve mapbrowser die ratings, vlaggen en filters biedt.

Het deelvenster Organiseren is vrij eenvoudig. DxO PhotoLab is geen digital asset management-systeem (DAM) zoals Lightroom of Capture One Pro. Het is gewoon een mapbrowser met extra beoordelings-, markerings- en filterhulpmiddelen voor afbeeldingen in mappen. Het is eenvoudig om 5-sterrenafbeeldingen, RAW-bestanden of ‘Picks’ van afbeeldingen eruit te filteren.

U kunt ook virtuele kopieën maken, wat een groot voordeel is. Dit stelt u in staat om een hele reeks verschillende ‘looks’ uit te proberen voor één afbeelding zonder dat u dubbele bestanden hoeft te maken die uw harde schijfruimte opslokken.

Het is het paneel Aanpassen waar het echte bewerkingswerk wordt uitgevoerd, en hier kan DxO PhotoLab behoorlijk verwarrend zijn. Het past lenscorrecties en belichtingsaanpassingen toe op uw RAW-bestanden, dus u hoeft helemaal niets te weten over de technische details, maar zodra u handmatig aan afbeeldingen gaat werken, is er best veel te leren.

PhotoLab verdeelt zijn hulpmiddelen in een reeks gestapelde panelen, geordend op thema, bijvoorbeeld Essential Tools, Light, Detail, Geometry en Color. Hierbinnen zijn individuele hulpmiddelen, veel met hun eigen uitvergrotende drop-down-opties. Er zijn veel van deze hulpmiddelen, sommige verschijnen in meer dan één palet, en sommige lijken soortgelijke dingen te doen met anderen.

customize
De instrumenten van het paneel Aanpassen zijn vaak behoorlijk diep en technisch, en daar stopt het niet. Je kunt ook kleine objecten klonen.

Misschien wel het beste voorbeeld is het DxO Smart Lighting-systeem, dat detail in donkere schaduwpartijen naar voren probeert te brengen en highlight-details optimaal weergeeft. Het is nooit uitgelegd hoe dit precies werkt en je kunt de voorkeur geven aan de eenvoudige Highlight en Shadow schuifregelaars van een programma als Lightroom. Maar het werkt toch best goed. Er is echter nog een extra tool Selective Tone met schuifregelaars voor handmatige Hooglichten, Middentonen, Schaduwen en Zwarten, die een vergelijkbaar iets lijkt te doen. Ik gebruik DxO Optics Pro al heel lang en ik heb nooit uitgezocht of het echt werkt en welke van deze tools – Smart Lighting of Selective Tone – ik echt zou moeten gebruiken.

Dat is mijn enige voortdurende kritiek op de vlaggenschip-software van DxO – er is te veel technische complexiteit en schijnbare herhaling in de tools en hun organisatie. U kunt echter uw eigen aangepaste werkruimte maken en ik zou willen voorstellen dit eerder dan later te doen. U kunt ook veel tijd besparen door een vooraf ingesteld effect te kiezen dat u bevalt en indien nodig een handvol van de verwerkingsparameters in te stellen.

Werkt het goed?

DxO Optics Pro was altijd een geweldig programma, zelfs zonder selectieve lokale aanpassingen, maar nu zijn deze toegevoegd in DxO PhotoLab, het brengt het naar een ander niveau. Ik heb al veel over deze hulpmiddelen gesproken, dus ik moet de resultaten kort noemen.

Eerst de beeldkwaliteit. Voor de ultieme kwaliteit zou ik zeggen dat het een gooi is tussen dit en Capture One Pro, afhankelijk van het cameramodel en of Capture One al dan niet een passend lensprofiel heeft. Beide produceren uitstekende resultaten van onbewerkte bestanden, maar DxO PhotoLab doet het consequenter over een breder scala aan cameramodellen en lenzen.

Deze software kan een kwaliteitsniveau uit de raw-bestanden van uw camera halen die u waarschijnlijk nooit had gedacht. Je moet goed kijken om de verbeteringen in ruis, scherpte en vooral randscherpte te zien, maar de optimalisatie van de verlichting en de effectiviteit van de lensaberratiecorrecties zijn meteen duidelijk.

Een paar hulpmiddelen verdienen een speciale vermelding. DxO’s ClearView-optie is een voorloper van Adobe’s Dehaze-besturingselement – en het levert een scherpere, minder overdreven the-top correctie die drama toevoegt aan luchten en algeheel contrast met plat uitziende beelden.

clearview
Met DxO ClearView met het nieuwe grad filter kunt u de lucht verbeteren zonder de rest van de foto in gevaar te brengen.

ClearView voegt op grote schaal contrast toe, maar DxO heeft ook een Microcontrast-schuifknop die het op kleine schaal doet. Andere programma’s hebben Clarity- of Structuur-schuifregelaars die een vrijwel identiek ding doen, met de nadruk op texturen en objecten met gelokaliseerde contrastaanpassingen, maar de Microcontrast-schuifregelaar van PhotoLab lijkt scherpheid en details op een geheel natuurlijkere en minder opdringerige manier toe te voegen – maar met dezelfde intensiteit.

microcontrast
Microcontrast laat de dunne takken van de bomen er echt uit springen.

En dan is er de DXO PRIME denoise-tool. Het standaard ruisonderdrukkingsproces biedt al ver boven de gemiddelde resultaten, levert scherpe details en een laag geluidsniveau zonder al te veel vloeiend maken, maar de denoise-functie van PRIME gaat een stap verder, met behulp van complexe beeldanalyse om ruis tot zeer lage niveaus te verminderen, zelfs in de hoogste ISO-beelden. Er zijn twee voorbehouden. Ten eerste is het PRIME-proces langzaam, het kost een paar minuten om een enkele afbeelding te verwerken, en je kunt het effect ervan slechts op een klein gedeelte vooraf bekijken, en zelfs dit kost enige tijd om te renderen. De andere is dat opnames met hoge ISO niet alleen last hebben van ruis, maar ook een achterliggend detailverlies dat niet door het PRIME-proces kan worden opgelost, en dat het elimineren van ruis dit vaak duidelijker maakt. Maar als je de tijd hebt om het te gebruiken, is de PRIME-ruisonderdrukking van DxO inderdaad heel erg goed.

prime
De PRIME denoise-technologie van DxO kost tijd om te verwerken, maar kan zeer lage ruisniveaus leveren bij hoge ISO-beelden.

Oordeel

Ik heb eerder DxO Optics Pro beoordeeld, maar het gebrek aan selectieve lokale aanpassingen was een probleem voor mij, dus DxO PhotoLab verandert alles. Het is niet perfect – het kan traag zijn en de aanpassingshulpmiddelen worden nog steeds gepresenteerd op een manier die veel te complex en technisch is – maar de onbewerkte conversies zijn fantastisch. Ik zou ViewPoint 3 zeker toevoegen aan zijn krachtige perspectiefcorrectie-opties en FilmPack 5 is ook een goed idee, gezien het feit dat als je voor alle drie gaat, je wat geld kunt besparen op de gecombineerde kosten met de DxO Photo Suite-bundel. En neem de Elite-versie niet als Essentials, zodat je het volledige scala aan tools krijgt.

Als je het niet zeker weet, of je hebt nog nooit DxO-software geprobeerd, download dan de proefversie van 30 dagen. Er zijn geen watermerken of functiebeperkingen, dus dit geeft je voldoende tijd om het uit te proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *